C-RAIL.

In 1996 kwam de C-rail in het programma. De metalen bedding van de M-rail lijkt vervangen te zijn door een kunststofbedding. Dit lijkt niet zo maar het is ook zo echter de breedte is wel iets anders, de C-rail is 40mm breed en de M-rail 37,5mm. Is dit erg, normaal niet maar bij het gebruik van oude M-bruggen kom je in de problemen.

De C-rail is een rail met een realistiche railbedding. De C-rail is geschikt voor de volwassen modelbaan en voor de kinder speelbaan. De rails zijn makkelijk aan elkaar te klikken en makkelijk weer los te halen. De elektrische en mechanische verbinding is van buitenaf niet zichtbaar. Ook heeft de rail geel raillassen op de staven die soms uitgebogen kunnen raken. Daar de M-rail 3 cirkelbogen had heeft de C-rail 5 cirkelbogen. Een ander voordeel van de C-rail is dat elk gekochte handwissel naderhand makkelijk om te bouwen is naar een elektrisch bediende wissel. Dit was bij de K-rail al gebruikelijk maar was taboe bij de M-rail.

 

C-rail verbinden, in elkaar drukken is voldoende.

Alle verbindingen zijn gemaakt.

 

 

C-rail los halen door van elkaar weg te draaien.

Kan zowel naar links als naar rechts.

 

 

C-rail los halen door naar boven te knikken.

Knikt men de rail naar onderen dan kan de rail beschadigen.

 

 

Spoorstaven.

De beide spoorstaven zijn op de uitenden van de rail elektrisch met elkaar verbonden. De contacten onder de rail zorgen voor een goede stroomdoorvoer. Daar bij de M-rail de contactrail moeilijk te maken was is dit bij de C-rail een stuk eenvoudiger. Een contactrail is een rail waarbij de metalen wielen de geisoleerde spoorstaaf aan massa legt.

Aansluiten van de C-rail kan op elke willekeurige plaats van de modelbaan plaatsvinden. Elke rail is voorzien van lipjes om de kabelschoentjes over te schuiven. Let wel dat de rode draad aan de middenleider en de bruine aan de spoorstaven komt.

 

Voor een vaste baan kan men de draden ook aan de lipjes solderen. Eerst een beetje opruwen en vertinnen, dan de vertinde draad vast solderen.

 

 

 

 

Isoleren middenleider: Met isolatiesokken 74030 is de middenleider elektrisch te isoleren, Dit bij eindstukken bij kopstations of rangeersporen of bij stopstukken bij het sein. Let wel dat op beide rails van een isolatiepositie isolatiesokken aangebracht moeten zijn anders is de isolatie niet volledig.

Isoleren spoorstaven onderling: Op het plaatje is te zien hoe de elektrische verbindingen aan beide spoorstaven zijn uitgevoerd. Bij b.v. een overweg of treindetectie zullen de beide railstaven geïsoleerd moeten worden, Bij de M-rail was dit bijna onmogelijk bij de C-rail is dit eenvoudig te realiseren (M-rail 5115)

Door met b.v. een Dremel de omcirkelde bruggen door te slijpen worden de beide spoorstaven geïsoleerd. Let wel dat dit moet gebeuren aan beide kanten van de rail anders blijft de doorverbinding bestaan. Bij het begin en aan het eind van het geïsoleerde stuk moet de railstaaf met de rail-isolator elektrisch gescheiden worden.

Railisolatoren zijn rode oveschuifbusjes.

 

 

GEOMETRIE VAN DE RAIL.

De C-rail kent 5 bogen, R1 t/m R5. R1 is de kleinste cirkel en R5 is de grootste cirkel. Voor een gesloten cirkel zijn 12 hele bochten nodig.

R1 = 24130    rood     r=360mm

R2 = 24230    groen    r=437,5mm

R3 = 24330    groen    r=515mm

R4 = 24430    paars    r=579,3mm

R5 = 24530    grijs      r=643,6mm

 

 

 

 

Een voorbeeld voor de railkeuze bij een wissel. Onder de boog van de wissel is een lengte van 24172 nodig. De wissel zelf heeft een lengte van de rail 24188. De rail 24188 is op te delen in twee pasrails van 24094. De rail 24172 heeft de lengte van de passtukken 24077+24094. Een ontkoppelrail heeft de lengte van de rail 24094. Wil je op de lengte van de 24188 uitkomen dan wordt de ontkoppelrail verlengt met de pasrail 24094, voor de lengte van 24172 dan wordt de pasrail 24077 toegepast.

 

Wissels zijn te combineren tot bijvoorbeeld het voorbeeld links gegeven. Met de juiste keuze van de lengten wordt weer een recht uitgangspunt gecreerd.

 

 

 

 

Bochtwissels kunnen toegepast worden om in de bocht van spoorbaan te wisselen. Links staat het voorbeeld van één van de mogelijkheden.

 

 

 

 

 

 

 

Ook kan in de bocht overgegaan worden naar een inhaalspoor. Met alleen de 24130 bochten is de juiste onderlinge spoorbreedte te behalen.

 

 

 

 

 

 

Raillijst.

Artikelnr. Type Groep Lengte Graden opmerking
24001 eindstuk   16,5   10 st, voor einde opstelsporen, trajecten of vitrines
24064 recht   64,3    
24071 recht   70,8   gebruikt bij beide takken van slanke wissel en kruising
24077 recht   77,5    
24088 aansluit   188,3   aansluitrail voor trafo en 2 mobilestations
24094 recht   94,2    
24107 bocht R1 R1=360 7,5°  
24115 bocht R1 R1=360 15°  
24130 bocht R1 R1=360 30°  
24172 recht   171,7    
24188 recht   188,3    
24194 schakel R1 R1=360 15° schakelrail
24206 bocht R2 R2=437,5 5,7° wissel tot 30°
24207 bocht R2 R2=437,5 7,5°  
24215 bocht R2 R2=437,5 15°  
24224 bocht R2 R2=437,5 24,3° wisselboog
24229 recht   229,3   compenseert lengte tegenboog slanke wissel en kruising
24230 bocht R2 R2=437,5 30°  
24236 recht   236,1   lengte slanke wissel en kruising
24294 schakel R2 R2=437,5 15° schakelrail
24315 Bocht   R3=515 15°  
24330 bocht R3 R3=515 30°  
24360 recht   360    
24430 bocht R4 R4=579,3 30°  
24530 bocht R5 R5=643,6 30°  
24611 wissel L   188,3/R2=437,5 24,3°  
24612 wissel R   188,3/R2=437,5 24,3°  
24624 wissel kruis   188,3 24,3°  
24630 driewegwissel   188,3/R2=437,5 24,3°  
24640 kruispunt   188,3 24,3°  
24649 kruispunt   103,3 48,6°  
24671 bochtwissel L   R1=360/R1=360 30°  
24672 bochtwissel R   R1=360/R1=360 30°  
24711 wissel L slank   236,1/R=1114,6 12,1°  
24712 wissel R slank   236,1/R=1114,6 12,1°  
24740 kruispunt slank   236,1 12,1°  
24771 bochtwissel L slank   R3=515/R1= 30° In binnenradius 2x24315 + bermdeel (meegeleverd)
24772 bochtwissel R slank   R3=515/R1= 30° In binnenradius 2x24315 + bermdeel (meegeleverd)
24912 bocht   R=1114,6 12,1° wisselboog slanke wissel
24922 overgang C-K   180   overgangsrail naar K-rail
24951 overgang C-M   180   overgangsrail naar M-rail
24977 stootblok   77,5+5   raileinde met stootblok
24978 stootblok   77,5+5   raileinde met stootblok met verlichting
24994 schakel   94,2   schakelrail
24995 contact   94,2   set contactrails (2x)
24997 ontkoppel   94,2   ontkoppelrail
72941 Rolbrug       2 toegang, 8 opstel, K-rail 24922 overgangsrail nodig.
74030 isolator       Isoleren van railsecties
74040 aansluit       twee platte stekkers, draad 1 meter, rood en bruin
74042 aansluit       twee platte stekkers, draad 2 meter, rood en bruin
74043 aansluit       Aansluitgarnituur voor seinen
74046 aansluit       Aansluitblok met radioontstoring
74444 dig. Aandrijfset tot 2011     aandrijving+decoder+wissellantaarn
74445 dig. Aandrijfset       aandrijving+decoder+wissellantaarn
74460 dig.decoder tot 2011     inbouw in wissel met aandrijving 74490
74461 dig.decoder       inbouw in wissel met aandrijving 74491
74470 wissellantaarn       2 stuks met LED verlichting
74490 wisselaandrijving tot 2011     wisselaandrijving voor bediening op afstand
74491 wisselaandrijving tot 2015     wisselaandrijving voor bediening op afstand
74492 wisselaandrijving       wisselaandrijving voor bediening op afstand
74990 railschroef   1,6x13   200 stuks
74994 profielverbinder       25 stuks
74997 lichtmast ontk   h=85   voor ontkoppelrail 24997
7286 Draaischijf       6 railaansluitingen voor K-rail, uitbreidbaar naar 48.
7287 Uitbreidingset       3 spooraansluitingen tbv Draaischijf 7286 en 3 blindesporen.
72881 Lokloods       3 ingangen 15gr, voor C en K-rail, automatische deuren.
7555 schakelcontact       reed-contact
24802 Uitbreidingsset digitaal     D2, 3-24188, 5-24172, 2-24224, 1-24611, 1-24612 (digitaal)
24900 Uitbreidingset C1       C1, 2-24172, 1-24224, 1-24611, 1-24977
24902 Uitbreidingset C2       C2, 3-24188, 5-24172, 2-24224, 1-24611, 1-24612
24903 Uitbreidingset C3       C3, 7-24188, 7-24172, 2-24130, 2-24671, 1-24672
24904 Uitbreidingset C4       C4,   4-24188,   4-24172,   2-24077,   2-24130,   6-24230, 1-24671, 1-24672
24905 Uitbreidingset C5       C5,   7-24188,   7-24172,   2-24094,   1-24224,   1-24611, 1-24612, 1-24620, 4-24977