K-RAIL.
De K-rail is een kwalitatief goede rail met goede rijeigenschappen. De K-rail is ook een stevige rail, dit valt niet onder aan de M-rail of de C-rail. Daar de K-rail vroeger duurder was dan de M-rail is dit nu niet meer zo t.o.v. de C-rail. De K-rail ligt in dezelfde prijsklasse als de C-rail. De K-rail is in 1969 geintroduceerd als de 2100 serie, in 1980 is de nummering van 2100 naar 2200 overgegaan.
Heeft de K-rail voordelen t.o.v. de C-rail? De K-rail heeft geen bedding zodat je je eigen natuurlijke bedding kunt maken. De railstaven zijn geisoleerd van elkaar zodat terugmelden bij digitaal rijden eenvoudiger wordt. De rijeigenschappen van de K-rail moeten net iets beter zijn dan de C-rail en veel beter dan die van de M-rail. Bij grote professionele modelbanen wordt vaak de K-rail gebruikt.
Heeft de K-rail nadelen? De K-rail is iets moeilijker vast te zetten, via een klein gaatje wordt de rail vast geschroefd of gespijkerd. Isoleren is iets lastiger, vooral t.o.v. de M-rail (daar kun je met een oude krant al isoleren). De rail moet met meer aandacht aan elkaar gekoppeld worden.
Voor wie is de K-rail.
Al met al is de K-rail een professionele rail, een rail die zijn kwaliteiten bewezen heeft. De K-rail wordt vaak gebruikt bij de professionele modelbaan. De K-rail is echter minder geschikt voor de jeugdige starter, hiervoor is de C-rail meer geschikt. De C-rail is makkelijker in elkaar te leggen waardoor deze meer geschikt is voor kinderen. Heb je een baan die na het gebruik opgeruimd moet worden dan is de K-rail ook minder geschikt. De K-rail is een prima rail voor definitieve banen waar goede rijeigenschappen gewenst worden.
Assortiment K-rail.
Artikelnr. | Type | groep | lengtedeel | Lengte | Graden | opmerking |
2200 | recht | 1/1 | 180 | |||
2201 | recht | 1/2 | 90 | |||
2202 | recht | 1/4 | 45 | |||
2203 | recht | 1/6 | 30 | |||
2204 | recht | 1/8 | 22,5 | |||
2205 | flex | 5x1/1 | 900 | flexibele rail | ||
2206 | recht | 168,9 | wissellengte 2262, 2263, 2265 en 2266 | |||
2207 | recht | 156 | ||||
2208 | recht | 35,1 | ||||
2209 | recht | 217,9 | ||||
2210 | bocht | industrie | 1/1 | R=295,4 | 45° | industrie, niet voorlange voertuigen |
2221 | bocht | normaal I | 1/1 | R=360 | 30° | |
2223 | bocht | normaal I | 1/2 | R=360 | 15° | |
2224 | bocht | normaal I | 1/4 | R=360 | 7°30' | |
2229 | schakel | normaal I | 1/2 | R=360 | 15° | schakelrail |
2231 | bocht | normaal II | 1/1 | R=424,6 | 30° | |
2232 | bocht | normaal II | 3/4 | R=424,6 | 22°30' | wisselboog 2262, 2263, 2265 en 2266 |
2233 | bocht | normaal II | 1/2 | R=424,6 | 15° | |
2234 | bocht | normaal II | 1/4 | R=424,6 | 7°30' | |
2235 | bocht | normaal II | 1/8 | R=424,6 | 3°45' | |
2239 | schakel | normaal II | 1/2 | R=424,6 | 15° | schakelrail |
2241 | bocht | groot I | 1/1 | R=553,9 | 30° | |
2251 | bocht | groot II | 1/1 | R=618,5 | 30° | |
2257 | kruispunt | 225 | 14°26' | |||
2258 | kruispunt | 90 | 45° | |||
2259 | kruispunt | 168,9 | 22°30' | |||
2260 | kruiswissel | 168,9/R=424,6 | 22°30' | met aandrijving7549 | ||
2262 | wissel L | 168,9/R=424,6 | 22°30' | met aandrijving7549 | ||
2263 | wissel R | 168,9/R=424,6 | 22°30' | met aandrijving7549 | ||
2265 | wissel L | 168,9/R=424,6 | 22°30' | handbediening | ||
2266 | wissel R | 168,9/R=424,6 | 22°30' | handbediening | ||
2268 | bochtwissel L | normaal I | R=360/R=360 | 30° | ||
2269 | bochtwissel R | normaal I | R=360/R=360 | 30° | ||
2270 | driewegwissel | 168,9/R=424,6 | 22°30' | met aandrijving | ||
2274 | bocht | 14°26' | wisselboog 2272 en 2273 | |||
2275 | kruiswissel | 225/R=902,4 | 14°26' | handbediening | ||
2290 | aansluit | 1/1 | 180 | 2 klemmen | ||
2291 | overgang | 180 | Overgangsrail naar M-rail | |||
2292 | aansluit | 1/1 | 180 | 2 klemmen met onstoring | ||
2293 | recht | 41,3 | ||||
2295 | contact | 1/2 | 90 | 2 stuks contactrail | ||
2297 | ontkoppel | 1/2 | 90 | ontkoppelrail | ||
2299 | schakel | 1/2 | 90 | schakelrail | ||
7389 | stootblok | 38 | op rail klikken, met LED verlichting | |||
7391 | stootblok | 38 | op rail klikken | |||
7500 | aansluit | aansluitdraad voor massa | ||||
7504 | aansluit | aansluitdraad voor middenleider | ||||
7522 | isolator | middenleider isolatie | ||||
7547 | wissellantaarn | R+L lantaarn, LED verlichting | ||||
7548 | ondervloer | 2 stuks montage aandrijving onder tafel | ||||
7549 | aandrijving | wisselaandrijving | ||||
7555 | schakelcontact | reed-contact | ||||
7595 | verbinding | verbindings en contactmoffen | ||||
7599 | schroef | 1,4x10 | bevestigingsschroef | |||
22715 | wissel L | 225/R=902,4 | 14°26' | handbediening | ||
22716 | wissel R | 225/R=902,4 | 14°26' | handbediening |