Enkele ontwerpen voor LGB spoorbanen.
1. KLEINE STOOMWERKPLAATS.
De kleine stoomwerkplaats.
Heb je stoomloks dan hebben deze ook verzorging nodig. Om dit te simuleren heb je dus een stoomwerkplaats nodig, oftwewel een BahnbetriebsWerk BW. Afgebeeld is een kleine BW voor de verzorging van o.a. lijndienstloks. Hebben we alleen Stainzloks, Bello,s of een 99-6001 dan kunnen de sporen wat korter gemaakt worden. Het ontwerp is afgeleid van het H0-ontwerp zoals deze elders op deze site getoond is. Een uitbreiding op het H0 ontwerp is dat er opstelsporen bijgeplaatst zijn voor de wagons. Zoals hier afgebeeld is dit ontwerp te maken op een oppervlakte van 4,75m bij 2,75m.Voor kortere treinen kan dit dus sterk gereduceerd worden.
2. BAHNHOF "BAHNROLLI"
Bahnhof Rolli
Het ontwerp van het stationsgedeelte is overgenomen uit het ontwerp wat te vinden is op www.bahnrolli.de. Dit is een web-site van een spoorliefhebber die door een ongeval in een rolstoel terecht is gekomen. Tezamen met zijn vader (overleden in 2006), die ook in een roelstoel zat, heeft hij een LGB-baan gebouwd. Vader kreeg pas trek in treintjes toen zijn zoon druk met zijn hobby bezig was. De ovaal bovenlangs heb ik er bij gemaakt, in het eigenlijke ontwerp zit aan de rechterkant een lange lus naar boven. Deze loopt op de terugweg parallel aan het stationspoor en komt ter hoogte van de linkerwissel op het station uit. Deze baan heeft een afmeting van 6,90m x 3,25m.
3. BERGLANDSCHAPBAAN
Berglandschapbaan (met verdiepingen).
De baan is opgebouwd in een berglandschap, zo ligt de oranje baan boven de rode en blauwe baan. Het groene traject is een traject met een tandraduitrusting waar een tandradtrein heen en weer pendeld. Het onderste deel van het groene traject ligt op dezelfde hoogte als het oranje traject. Er is nog geen rekening gehouden met stopplaatsen. De grootte van de baan is 5 bij 2 meter.
4. DUBBELE OVAAL MET PENDELTRAJECT
Dubbele ovaal met pendeltraject, maximaal 4 loks.
Op de blauwe buitenbaan kan één trein zijn rondje doen. Zo nu en dan kan de trein stop gezet worden op het oranje vlak (stopsectie). Op de rode binnenbaan kunnen twee treinen hun rondje rijden waarbij elk van de beide treinen tegengesteld aan elkaar rijden. Als wij de stopsectie van het aftakspoor naar de andere kant brengen kunnen beide treinen dezelfde kant op rijden. Op het groene pendeltraject kan één trein heen en weer (pendelen) rijden.
5. DUBBELOVAAL MET UITGEBREID PENDELTRAJECT
Dubbele ovaal met uitgebreid pendeltraject, maximaal 5 loks.
Voor de blauwe- en rode ovalen geldt hetzelfde als bij 5 besproken. Op het groene pendeltraject kunnen nu maximaal twee treinen omstebeurt pendelen. Natuurlijk kan ook met één trein gependeld worden die afwisselend op beide bovenste sporen aankomt.