LGB  Railverbindingen.

LGB-Railverbindingen.

 

Bij aankoop is de rail voorzien van de standaard LGB-raillas. Deze raillas zorgt voor de elektrische verbinding tussen de rails en voor de mechanische koppeling tussen de rails. Als de raillas versleten of verbogen is kan deze vervangen worden door de raillas met artikelnummer LG-10001.

 

 

Bij het isoleren van de rails isoleren kan gebruik gemaakt worden door de LGB isolatieblokken met artikelnummer LG-10260. De isolatieblokken zijn per vier verpakt. De rails zijn mechanisch minder goed tot slecht aan elkaar verbonden, gebruik daarom zeker de railklem op die plaats waar ook geisoleerd is.

 

 

Om te voorkomen dat de rails uit elkaar worden gereden kunnen railklemmen tussen de rails geplaatst worden. De bielzen aan de uiteinden van de rails zijn in het midden voorzien van een inkeping. In deze inkeping kunnen de railklemmen gemonteerd worden. Bij het vastleggen van de rails zijn deze railklemmen niet nodig. De railklemmen hebben als artikelnummer LG-11500.

 

 

Railverbinding bij buitengebruik.

De raillas zorgt voor een goed elektrisch contact tussen de railstukken onderling. Vooral bij buitenbanen kan de standaard raillas voor elektrische problemen zorgen. Er komt troep tussen of er komt aanslag tussen en dit zorgt voor een uitstekende isolerende werking. Bij digitaalrijden komen veel storingen uit slechte raillassen. Natuurlijk wil je dit niet en daarom zijn er goed bruikbare alternatieven. Enkele merken die schroeflassen op de markt brengen is o.a Massoth en Aristo-Craft. Bij beide wordt de originele las vervangen door de schroeflas.

Wat is het verschil tussen Massoth en Aristo-Craft? Massoth heeft bronzen raillassen met bronzen schroeven, Aristo-Craft heeft bronzen raillassen met behandelde schroeven. Waarom behandelde schroeven? Bij de combinatie van brons op brons gaat de schroef op ten duur vast zitten, de behandelde schroef blijft gangbaar. Dit is ook de reden dat ik nu voor Aristo-Craft raillassen kies. De Aristo-Craft raillas (art.nr. 11930) heeft een extra schroefgat waarop een elektrische aansluiting aangebracht kan worden. De afmeting van het schroefdraad weet ik zo niet, het lijkt op M2 of M3 (eerder M2).

Er is nog een type raillas en die heeft de schroeven aan de zijkant. Hierbij worden twee bronsen klemmen om de railstaaf geklemd en met de schroeven worden deze klemmen vastgezet. Bij het leggen van de rail maakt het niet uit welk systeem je gebruikt. Ligt de rails één keer en het ligt goed op zijn plaats dan is het met reparatie makelijker om de schroeven aan de bovenkant te bereiken dan aan de zijkant. Bij schroeven aan de zijkant moet de rails vaak weer opgetild worden waardoor de bedding ook aangetast wordt.

Voor het isoleren van de spoorstaven bij de keerlussen en stopplaatsen wordt gebruik gemaakt van de Massoth isolatiestukken. Deze kon ik van Aristocraft niet vinden. Het model is gelijk alleen de uitvoering is van kunststof. Ook is er een stootrand aangebracht zodat de railstaven niet tegen elkaar komen.

 

 

De Aristo-Craft raillas  art.nr. 11930.