In 2006 is Märklin overgenomen door de Engelse investeringsmaatschappij Kingsbridge Capital.
De Duitse modeltreinenfabrikant Märklin is gered van de ondergang. De Britse investeringsmaatschappij Kingsbridge Capital heeft Märklin gekocht en wil het bedrijf weer winstgevend maken. Het verkassen van arbeidsplaatsen naar Oost-Europa is daarbij wel een reële optie, zo maakten de Britten bekend.
Het 147 jaar oude familiebedrijf uit Cöppingen bij Stuttgart schrijft al jaren rode cijfers, nu kinderspeelgoed steeds meer uit computers bestaat. Ook de vaders die vroeger de treintjes 'voor de kinderen' kochten zijn zeldzamer geworden.
De 22-koppige familie heeft het bedrag dat Kingsbridge heeft betaald niet bekend gemaakt, maar het was hangen en wurgen. Drie van de 22 eigenaren lagen dwars en wilden niet verkopen. Dat leidde tot felle protesten van het personeel, dat vreesde zonder werk te komen als het bedrijf op de fles ging.
De familie had geen geld meer om de gaten te dichten; de productie in Duitsland was duur, de treintjes gingen steeds meer kosten en de vraag slonk snel. Juist de aandacht voor details nekte het bedrijf. Märklin wilde de beste en meest natuurgetrouwe miniaturen maken. Daardoor kostte een schaalmodel van een Duitse ICE-trein €370, terwijl concurrent Pico dat aanbood voor €140. De duurdere en exclusievere Märklin-treinen moeten vaak meer dan €1000 per stuk kosten, te veel voor de gemiddelde hobbyist.
Märklin probeerde de omzet te verbeteren met het aanbieden van goedkopere beginnersets in supermarkten, maar daarin had de concurrentie al lang voorzien. Toen de banken de geldkraan dreigden dicht te draaien, had de familie geen keus meer.
De Britten gaan nu proberen Märklin te redden door de kosten drastisch te verminderen. Zo zullen honderden ontslagen vallen onder het meer dan duizendkoppige personeel. Als nieuwe eigenaar voelen wij ons aan het traditionele merk Mäarklin verplicht, aldus Kingsbridge-topman Matthias Hink.
Bovenstaand bericht komt uit de media; Mei 2006.
Hopelijk blijft voor ons als gebruiker de oorspronkelijke kwaliteit gewaarborgd. Het doorgaan van de fabricage van de Märklin-modeltreinen is natuurlijk prio-1. Het moet niet zo worden dat verslechterde kwaliteit uiteindelijk toch nog de ondergang van Märklin zal worden. Dan is het onderdrukken van ontwikkelingskosten door de loks iets minder gedetaileerd te laten worden belangrijker dan het verminderen van de oorspronkelijke kwaliteit. Details zijn weer op te pakken als de rode cijfers verdwenen zijn, een slechte naam door slechte kwaliteit niet.