Banenboek 0330 in C-rail.

Wij weten allemaal dat het M-tijdperk op zijn eind loopt. Toch is er nog veel van deze rail in omloop zodat deze nog niet afgeschreven kan worden. Zo zijn er ook enkele boeken in de omloop die modelbanen in M-rail weergeven. De vraag is of deze ook in C-rail te maken zijn. Veelal is dit het geval als je ook maar rekening houdt met enkele verschillen in de railgeometrie. Het verschil zit meer in de rechte rails en de wissels. In de M-rail heb je wissels voor de boog 5100 en 5200, in de C-rail weer niet en is alleen de vergelijkbare boog met 5200 (24230) te verkrijgen.

Zelf heb ik mij aangeleerd om met kleuren te werken. Zo heb ik voor de buitencirkel de kleur blauw gekozen en voor de binnecirkel de kleur rood. Voor opstelsporen/rangeersporen gebruik ikstandaard de kleur groen. De gele of lichtgroene stukken zijn de elektrisch (middenleider) geisoleerde railstukken die door seinen geschakeld worden. De middenrail tussen blauw en rood is standaard geisoleerd, met de industrie (donkere groene) kleuren moet je zelf even kijken wat verstandig is. Nu geeft Märklin in de catalogus de rail ook een bepaalde kleur. Deze had ik kunnen overnemen daar ik al langer met mijn eigen kleuren werk. Om alle ontwerpen nu om te zetten is een karweitje als ik helemaal niets meer te doen heb, wellicht over vele jaren als ik niet meer naar de baas hoef.

Klik je op het M-ontwerp dan opent het ontwerp zich in een ander scherm. In dit ontwerp zijn de artikelnummers bij de rails zichtbaar. Klik je op het C-ontwerp dan wordt dit ontwerp in een ander venster weergegeven, echter nu in een andere kleurzetting. Elk type rail heb ik een eigen kleur gegeven, zo zijn alle 24188 blauw en alle 24130 rood weergegeven. Zo is te zien welk type rail waar komt te liggen. Let wel dat wel dezelfde kleuren kunnen voorkomen voor rechte- en gebogenrail. Ik neem aan dat elke modelspoorder wel het onderscheid kan maken tussen rechte- en gebogenrail. Alle wissels, ontkoppelrails etc. zijn wit. De kleuren zijn terug te vinden op de kleurkaart. Gekozen kleuren.

LET WEL: Ik heb mijn best gedaan om alle M-rail ontwerpen zo goed mogelijk om te zetten naar C-rail ontwerpen. Wellicht zou je iets kunnen tegenkomen wat direct niet goed past. Wellicht valt dit ook wel mee. U bent zelf verantwoordelijk, als U een baan nabouwt, voor het eindresultaat.

In de schema's staan schakelkastjes getekend om een bepaald baanvak te kunnen schakelen. Nu kan dit gerealiseerd worden met schakelkast 7210 en met schakelkast 7211. Schakelkast 7210 heeft een gemeenschappelijke aansluiting voor de aansluiting op één stroomkring met vier afgaande schakelcontacten. Schakelkast 7211 heeft vier afzonderlijke schakelcontacten waarbij je met één schakelkast in verschillende stroomkringen (transformatoren) kunt schakelen. In vele hier beschreven ontwerpen is de mogelijkheid om zowel 7210 als 7211 te gaan gebruiken. Wordt er met bovenleiding gereden dan zal dit een gescheiden rijcircuit met extra transformator worden en dan ligt de voorkeur bij 7211.

 

Ontwerp 1. Tafelgrootte 155x95 cm (geen afbeelding van een gebouwde modelbaan aanwezig).

M-rail versie modelbaan 1 (155x90cm).                             C-railversie modelbaan 1 (155x95cm).

Het rangeerspoor is met schakelkast 7210 of 7211 afschakelbaar. De C-railversie heeft een tafel wat 5cm breder is dan de M-rail versie.

 

Ontwerp 2. Tafelgrootte 175x105 cm (geen afbeelding van een gebouwde modelbaan aanwezig).

M-rail versie modelbaan 2 (160x95cm).                             C-rail versie modelbaan 2 (175x105cm).

Het dubbele rangeerspoor is met schakelkast 7210 of 7211 afschakelbaar. Het meest linkersein 7041 wordt gelijktijdig met de meest linker wissel 5202L geschakeld. De binnenbaan is met de industriecirkel 5120 gemaakt. Dit houdt in dat hier alleen de kleinere locomotieven kunnen rijden. In het C-rail ontwerp is de baan 10cm breder geworden omdat deze kleine industrie-cirkel niet in C-rail bestaat. Ook is de baan 15cm langer om met de juiste passtukken de rails kloppend te maken. Dit is een typisch voorbeeld dat het model gelijk blijft maar dat de afmetingen door de railgeometrie wijzigen.

 

Ontwerp 3. Tafelgrootte 200x115 cm.

M-railversie modelbaan 3 (185x100cm).                            C-railversie modelbaan 3 (200x115cm).

Met de schakelkast 7210 of 7211 zijn de rangeersporen afschakelbaar die niet door de rangeerseinen 7042 afschakelbaar zijn. Het sein 7041 (links onder) wordt gelijktijdijdig met zijn opvolgende wissel 5202L geschakeld. In het originele ontwerp wordt overweg 7054 (mechanisch!) gebruikt. In dit ontwerp staat de elektrische uitvoering gegeven. Het C-rail ontwerp is gezien de vorm gelijk echter de afmetingen zijn aangepast. De baan is 15 cm langer en 15cm breder geworden, dit om de rail passend op de tafel te krijgen daar er geen industriecirkel in C-rail verkrijgbaar is. De opstelsporen rechtsonder heb ik iets verder van de rijbaan gehouden, dit om aanrijdingen te voorkomen. Voor de overweg is rekening gehouden met de isolatiestukken en het overweg gedeelte (grijs ingekleurd).

 

Ontwerp 4. Tafelgrootte 200x100 cm (geen afbeelding van een gebouwde modelbaan aanwezig).

M-railversie modelbaan 4 (190x100cm).                            C-railversie modelbaan 4 (200x100cm).

Met het schakelkastje 7210 of 7211 is het meest rechtse rangeerspoor afschakelbaar. Bij de C-versie is de tafel 10cm langer dan bij de M-versie, Het rechter rangeerspoor ligt in de C-railversie iets verder van de hoofdbaan dan bij de M-railversie.

 

Ontwerp 5. tafelgrootte 190x110 cm (geen afbeelding van een gebouwde modelbaan aanwezig).

M-railversie modelbaan 5 (190x110cm).                             C-railversie modelbaan 5 (190x110cm).

Met schakelkast 7210 of 7211 zijn de lichtgroene baanstukken afschakelbaar. Je zou nog kunnen kiezen om het onderste aftakspoor ook afschakelbaar te maken. C-rail heeft een afwijking in het ontwerp en dat zit in de rangeersporen. Om het rechter opstelspoor te verkrijgen moet gebruik gemaakt worden van een extra kruiswissel en een rechterwissel minder. Om de rails passen te krijgen moet een rechte 24172 geplaatst worden en deze is korter dan een wissellengte. Verder lijkt het er wel op.

 

Ontwerp 6. Tafelgrootte 185x125 cm (geen afbeelding van een gebouwde modelbaan aanwezig).

M-railversie modelbaan 6 (185x125 cm).                             C-railversie modelbaan 6  (185x125cm).

Met het schakelkastje 7211 is het bovenste rangeerspoor en de middelste twee rangeersporen afschakelbaar. Hier kiezen wij voor schakelkast 7211 omdat de schakelbare railstukken zich in twee stroomrkringen bevinden. De C-railversie past op een dezelfde afmeting va tafel als de M-rail versie. Het bovenste spoor is een beetje net net in het ontwerpprogramma. Met leggen gaat dit vast wel goed. Wat je kan proberen als het niet geheel goed gaat is het volgende: rechts van de wissel zijn twee 241072 rails geplaatst, één van deze rails kun je vervangen door een 24188 als het niet geheel past.

 

Ontwerp 7. Tafelgrootte 235x100cm (geen afbeelding van een gebouwde modelbaan aanwezig).

M-railversie modelbaan 7 (235x100cm).                             C-railversie modelbaan 7 (275x100cm).

Met het schakelkastje 7210 of 7211 zijn de lichtgroene baanvakken afschakelbaar. De c-railversie heeft een 40cm langere tafel nodig zodat het kruisspoor goed geplaatst kan worden. Voor de bochten is wel gekozen voor alleen binnenbocht (R1) bochten. Het blauwe spoor zal eventueel ook met buitenbochten (R2) bochten gemaakt kunnen worden.

 

Ontwerp 8. Tafelgroote 235x100cm (geen afbeelding van een gebouwde modelbaan aanwezig).

M-railversie modelbaan 8 (235x100cm).                            C-railversie modelbaan 8 (275x100cm).

Met het schakelkastje 7210 of 7211 zijn de lichtgroene baanvakken afschakelbaar. De C-rail versie heeft een 40cm langere tafel nodig dan de M-railversie, oorzaak hiervan is het kruisspoor van links boven naar rechtsonder. Het verschil tussen baan 7 en baan 8 zit alleen in de rangeersporen, de hoofdbanen zijn identiek. In baan 8 is er meer ruimte voor een dorpje overgelaten.

 

Ontwerp 9. Tafelgrootte 240x105cm (geen afbeelding van een gebouwde modelbaan aanwezig).

M-railversie modelbaan 9 (240x105cm).                            C-railversie modelbaan 9 (240x105cm).

Met het schakelkastje 7210 of 7211 zijn de lichtgroene baanvakken afschakelbaar. In het originele ontwerp staat hier nog een lokloods gepland, welk in het C-rail ontwerp wel is opgenomen.In de C-rail materiaallijst staat de locloods niet opgenomen.

 

 Ontwerp 10. Tafelgrootte 235x135cm.

M-railversie modelbaan 10 (235x135cm).                          C-railversie modelbaan 10 (235x135cm. 

De paars gekleurde rails geven aan dat deze omhoog/omlaag gaan. De C-railversie heeft dezelfde afmetingen van het tafelblad dan de M-railversie, toch zijn er enkele  kleine verschillen in de spoorloop. Dit is met name te zien in het groene rangeerdeel, in de C-rail is een extra knik nodig om bij de wissel uit te komen. Of de lokloods goed past is de vraag die nu niet beantwoord kan worden. Bij de M-railversie zal deze ook kritisch zijn al is dit op de foto niet te zien. In de C-rail materiaallijst is de locloods niet opgenomen.

 

Ontwerp 11. Tafelgrootte 240x130cm.

M-railversie modelbaan 11 (250x130cm).                            C-railversie 11  (250x130cm).

De M-versie is iets gewijzigd t.o.v. de originele tekening, dit om de rail beter passend te krijgen. Waarschijnlijk is het digitaal tekenprogramma nauwkeuriger dan de toen gebruikte tekenmallen. Ook zijn met de bouw kleine correcties makkelijker uit te realiseren dan op de computer. Zo is b.v. een bocht 5101 vervangen door een bocht 5201 en is een passtuk 5208 verlengd met passtuk 5210, dit zijn kleine correcties op het originele ontwerp. De C-railversie heeft veel weg van de originele versie, afstanden tussen de wissels onder zijn iets kleiner.

 

Ontwerp 12. Tafelgrootte 240x100 / 170x90 cm.  (geen afbeelding van een gebouwde modelbaan aanwezig).

M-railversie modelbaan 12 (240x100/170x90cm)                  C-railversie modelbaan 12 (240x100/175x90)

Met het schakelkastje 7210 of 7211 is het donkergroene baanvakjeje achter het lichtgroene baanvak (bij de drie opstelsporen) te schakelen. De C-railversie is iets anders geworden dan de M-railversie. Dit alles dat bij de C-rail geen wissels zijn voor de bocht R1 (24130). In grote lijnen identiek, de opstelsporen afwijkend. Wel zal ik aanraden om de 170cm kant 5cm langer te maken, de C-rail zal net wel / net niet op 170cm passen. Bij !!? iets aandachtgeven, waarschijnlijk moet hier de dremel (zaag) in de rail om het passend te krijgen. Hopelijk zitten er verder geen spannende zaken in. In de C-rail materiaallijst is de locloods niet opgenomen.

 

Ontwerp 13. Tafelgroote 250x120cm  (geen afbeelding van een gebouwde modelbaan aanwezig).

 

M-railversie modelbaan 13 (250x120cm).                            C-railversie modelbaan 13 (250x120cm). 

Met het schakelkastje 7210 of  7211 zijn de beide dockergroene baanvakken achter de lichtgroene baanvakken te schakelen. De twee sporen gelijk boven de draaischijf wordt hier mee bedoeld. Het rangeergebied heeft bij dit ontwerp een eigen transformator. Op het oog redelijk gelijk maar er zitten kleine veranderingen in. Het aftakspoor boven komt van een driewegwissel anders is de kruising eronder niet te realiseren. De opstelsporen (groen) zijn bij de C-rail anders door de wisselgeometrie. Zo ook de beide sporen naar de draaischijf, deze lopen in de C-rail parallel. De draaischijf zelf is met K-rail gekoppeld aan de C-rail.

 

Ontwerp 14. Tafelgrootte 245 x 150cm.

M-railversie modelbaan 14 (245x150cm).                            C-railversie modelbaan 14 (250x150). 

De kleur rood wordt normaal gebruikt voor de binnenovaal, hier geeft het de kruissporen weer. Op de foto staan twee transformatoren afgebeeld en in het schema één. Hier zou je kunnen keizen om de rode sporen een eigen transformator te geven. De C-rail heeft toch enkele aanpassingen moeten ondergaan. ?!!A, dit zijn drie rechten van de M-rail, deze lengte komt in de C-rail niet voor dus hier aangepast. Een optie zal kunnen zijn om de C-rail in te korten en wel alle brugdelen gebruiken.. ?!!B zal warschijnlijk ook een aanpassing nodig hebben en zal de rail enkele mm ingekort moeten worden. ?!!C is kritisch met de pijler van de brug, hier creatief mee omgaan.

 

Ontwerp 15. Tafelgrootte 290 x 155cm  (geen afbeelding van een gebouwde modelbaan aanwezig).

M-railversie modelbaan 15 (290x155cm).                           C-railversie modelbaan 15  (290x165cm). 

Het groene rangeergebied heeft zijn eigen tarnsformator. Uitgezonderd zijn de groene rangeersporen aan de onderkant. Het rangeerspoor wat naar boven gaat heeft ook zijn eigen transformator. Met het schakelkastje 7211 zijn de twee donkergroene baanvakken achter de lichtgroene baanvakken links op het rangeer gebied te schakelen. Tevens kan het rangeerspoor rechtsonder en het roze rangeerspoortje op het eind van het opgaande spoor hiermee geschakeld worden. De C-railversie heeft een 10cm bredere tafel nodig.

 

Achterkant modelbaanboek 0330. Afbeelding modelbaan 14.