Eind jaren 50.
Om een beeld te geven hoe de modelbaan in de jaren 50 eruit zag zijn uit de catalogus van 1969 twee banen in M-rail uitgewerkt. De aanwezige foto's van de beide banen zijn minimaal en de één is zelfs nog in zwart-wit. Op zich twee leuke baantjes op een kleinere oppervlak.
Baan 1. (Baan in C-rail)
Op zich een leuke baan op een oppervlakte van 265 x 150cm. Een baan met hoogteverschillen, een dubbele keerlus en een klein rangeergebiedje. De baan is hoogst waarschijnlijk ontworpen als een doorlopend traject. Dat wil zeggen dat er geen twee ovalen zijn maar dat de trein twee rondjes rijdt alvorens weer op het begin te komen (het is maar hoe je het noemen wilt). Bij het traject zijn diverse seinen opgenomen. Daar er geen railplan is afgebeeld is getracht de baan zo goed mogelijk uit te werken.
Deze baan staat ook in ontwerpenboek 0330 als baanontwerp nr. 10. (Zie hoofdstuk 0330 in C). Het railplan in C is iets anders opgezet dan vanaf hier in rail-C uitgezet. Het blauwe parallele spoor is in dit ontwerp langer dan het ontwerp in hoofdstuk 0330 in C. Enkele bochten zijn onderling verschillend.
Hoe rechts de trajecten moeten lopen is niet op de foto te zien. Verwacht is zoals het is afgebeeld. Het oranje deel is een keerlus, evenals het groene deel. Niet elke railis benoemd maar elke M-rail kenner weet wel wat waar komt te liggen.
De seinen zijn niet benoemd, dit zijn seinen met het artikelnummer 7039/7040/7041. Er is één trafo van 32Va bij geplaatst, gezien het aantal treinen wat gelijktijdig rijdt moet dit voldoende zijn. Om alle wissels en seinen te bedienen zijn 6 schakelkastjes 7072 nodig.
Baan 1 uit hoofdstuk 0330 in C (dan ontwerp nr.10).
De baan in zwart-wit. Een leuk ovaaltje op een tafelblad van 210 x 110.
In tegenstelling tot bovenstaande baan heeft deze baan al bovenleiding zodat met twee treinen onafhankelijk gereden kan worden.
Deze baan staat in het ontwerpenboek 0330 als ontwerp-3 (zie ook hoofdstuk 0330 in C) Hierbij staan de tafelmaten van 200 x 115.
Het ontwerp van de baan. Er zijn hoofdzakelijk allemaal standaard rails gebruikt. Het rangeerspoor met bocht bestaat uit bochten met artikelnummer 5120. De wissels zijn allemaal wissels uit de 5200 serie. De bocht rechts begint onderaan met 3x5100 en vervolgens 3x5200. Op het bovenste rechte traject komt dan een halfe rechte 5107 en een passtukje 5210. De rest van de rails is wel uit te komen (voor een M-railkenner). De overweg is de 7390 (mechanische overweg), het passtukje 5210 is direct links van de overweg getekend. Draaien wij de bochten rechts om, dus van onderen beginnen met 5200 en van boven eindigen met 5100, dan kan ook de elektrische overweg 7192 gebruikt worden. De railstukken 5107 + 5210 worden dan vanzelfsprekend ook verplaatst. Het geisoleerde traject om de spoorbomen langer dicht te houden kan dan uitgebreid worden met 5115 en 5116.
Baan 2 uit hoofdstuk 0330 in C (dan ontwerp nr.3).
De baan met de elektrische overweg 7192 en in kleur weergegeven. Rood is het hoofdtraject met links de wisseling van de linksom en rechtsom rijdende treinen. Geel is het railtraject waarbij de overwegbomen dicht gaan. Ook is er een halferechte met nummer 7192 geplaatst, dit is de start van het geisoleerde traject en dit stuk rail wordt met de overweg meegeleverd. In de bocht is het een ander verhaal, daar moet je zelf aan de slag om de railstaaf geisoleerd van de andere rail te houden. Wellicht is het verwijderen van de railverbinder op die railstaaf en het goed vastzetten van de rail voldoende.
Materiaallijsten (alleen de rails)
baan1 | ||
Aantal | Artikelnummer | Beschrijving |
21 | Mä-5100 | Bocht 30° |
64 | Mä-5106 | Rechte 180 mm |
8 | Mä-5107 | Rechte 90 mm |
2 | Mä-5108 | Rechte 45 mm |
3 | Mä-5109 | Rechte 33,5 mm |
2 | Mä-5110 | Rechte 22,5 mm |
1 | Mä-5112 | Ontkoppelrail |
3 | Mä-5117l | Elec. Wissel links 30° |
2 | Mä-5117r | Elec. Wissel rechts 30° |
20 | Mä-5200 | Bocht 30° |
5 | Mä-5202l | Elec. wissel links 24°17' |
3 | Mä-5202r | Elec. wissel rechts 24°17' |
1 | Mä-5205 | Bocht 5°43' |
3 | Mä-5206 | Bocht 24°17' |
2 | Mä-5210 | Rechte 16 mm |
1 | Mä-6631 | Transformator 30VA |
2 | Mä-7039 | Hoofdsein |
4 | Mä-7040 | Gekop. Hoofdsein |
3 | Mä-7041 | Hoofdsein |
2 | Mä-7042 | Rangeersein |
6 | Mä-7072 | Seinplaat |
2 | Mä-7190 | Stootblok |
1 | Mä-7191 | Verl. Stootblok |
1 | Mä-7289 | Loc. Loods |
baan2a | (met overweg 7390) | |
Aantal | Artikelnummer | Beschrijving |
9 | Mä-5100 | Bocht 30° |
24 | Mä-5106 | Rechte 180 mm |
2 | Mä-5107 | Rechte 90 mm |
2 | Mä-5112 | Ontkoppelrail |
4 | Mä-5120 | Bocht |
9 | Mä-5200 | Bocht 30° |
5 | Mä-5202l | Elec. wissel links 24°17' |
2 | Mä-5202r | Elec. wissel rechts 24°17' |
1 | Mä-5206 | Bocht 24°17' |
1 | Mä-5207 | Engelse wissel 24°17' |
2 | Mä-5208 | Rechte 8 mm |
2 | Mä-6671 | Transformator 16VA |
2 | Mä-7040 | Gekop. Hoofdsein |
2 | Mä-7042 | Rangeersein |
4 | Mä-7072 | Seinplaat |
5 | Mä-7190 | Stootblok |
1 | Mä-7390 | Overweg/Straat gedeelte |
baan 2b | (met overweg 7192) | |
Aantal | Artikelnummer | Beschrijving |
7 | Mä-5100 | Bocht 30° |
21 | Mä-5106 | Rechte 180 mm |
4 | Mä-5107 | Rechte 90 mm |
2 | Mä-5112 | Ontkoppelrail |
2 | Mä-5115 | Schakelrail |
2 | Mä-5116 | Schakelrail geb. |
4 | Mä-5120 | Bocht |
9 | Mä-5200 | Bocht 30° |
5 | Mä-5202l | Elec. wissel links 24°17' |
2 | Mä-5202r | Elec. wissel rechts 24°17' |
1 | Mä-5206 | Bocht 24°17' |
1 | Mä-5207 | Engelse wissel 24°17' |
1 | Mä-5208 | Rechte 8 mm |
1 | Mä-5210 | Rechte 16 mm |
2 | Mä-6671 | Transformator 16VA |
2 | Mä-7040 | Gekop. Hoofdsein |
2 | Mä-7042 | Rangeersein |
4 | Mä-7072 | Seinplaat |
5 | Mä-7190 | Stootblok |
1 | Mä-7192 | Overweg/Straat gedeelte |